گزارش هشتمین نشست نوآوری های آموزشی چهارسوق

هشتمین نشست از رویداد نوآوری های آموزشی چهارسوق در تاریخ ۳۰اردیبهشت در تالار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در نشست های چهارسوق، ارائه دهندگانی از حوزه های مختلف تعلیم و تربیت ایده ها و تجربیات نوی خود را با شرکت کنندگان به اشتراک می گذارند.

 

ارائه اول:

در ابتدای این نشست، آقای علی فهیم نیا مدیر متوسطه اول مفید قلهک، پیرامون ارزشیابی کیفی و بسترهای آن، مطالبی را ارائه دادند. ایشان بیان داشتند که باید در ارزشیابی از یادگیری، برای یادگیری و به مثابه یادگیری مورد توجه قرار گیرد. همچنین از روش های مختلف جمع آوری اطلاعات از قبیل مشاهده، گفتگو، ثبت تصاویر و فیلم باید بهره برد. ایشان افزودند که در یک فرایند ارزشیابی صحیح، تفاوت های فردی نباید ازنظر ارزیاب پنهان بماند تا درنهایت، ارزشیابی کیفی به راهکاری برای رشد بیشتر دانش آموزان بدل شود.

فهیم نیا

ارائه دوم:

در ارائه دوم، وحید ولی کارشناس ارشد مدیریت، به روزمرگی معلم و راه های فرار از آن پرداخت. ایشان به غفلت از رشد و عدم توجه به رشد شخصی معلم به عنوان عامل اصلی این روزمرگی اشاره کردند و افزودند که خود ارزیابی راه درمان این معضل است. ایشان به گونه هایی از خود ارزیابی مثل فیلمبرداری از کلاس درس، ضبط صدای کلاس، دفتر خاطرات کلاس، چک لیست پسینی و بازی دانش آموزان در نقش معلم اشاره کرد.

ولی

ارائه سوم:

امیرحسین اخوین در سومین ارائه، به معرفی جشنواره دانش آموزی فیلم مدرسه به عنوان راهکاری برای کشف استعدادهای هنری دانش آموزان پرداخت. ایشان از هنر به عنوان عنصر متعالی در تاریخ فرهنگ بشریت نام برد که متاسفانه امروز در فرایند آموزشی ما بهای لازم بدان داده نمی شود. ایشان باتوجه به اینکه به اندازه کافی به راه حل های تازه برای رشد ویژگی های هنری دانش آموزان فکر نکرده ایم، افزود که یکی از ایده ها در این زمینه برگزاری جشنواره فیلم مدرسه است. جشنواره ای که البته فقط به فیلم هم نمی پردازد و حوزه های مختلف دیگری به آن افزوده شده است. در این جشنواره کوشش می شود تا علاوه بر هدایت و شناسایی استعدادهای برتر در هنر، به پرورش و ایجاد اطلس سرمایه انسانی در این حوزه پرداخته و از شعارهایی چون “هنر برای هنر” جدا شده و به هنر به دید یک ابزار عالی، برای انتقال معانی و مفاهیم مفید نگاه شود.

اخوین

زمان تنفس و تعامل:

افراد بعد از نشست سوم برای صرف پذیرایی از سالن خارج شده و به تعامل با یکدیگر و ارائه دهندگان پرداختند.

استراحت

ارائه چهارم:

حجت الاسلام علیرضا پناهیان، اندیشمند و مبلغ دینی در ارائه چهارم به ارزشمندترین توانایی انسان پرداخت. ایشان بیان داشتند که کنترل امیال یک عنوان کلیدی در بین تمام توانمندی های انسانی است. مهارتی که برعکس خیلی از توانمندی هایی که ما در مدرسه کسب می کنیم در گذر زمان دچار رکود و سکون نمی شود و همیشه زنده و کارا در وجود ما باقی می ماند.

پناهیان

ارائه پنجم:

در پنجمین ارائه نجمه قنبری دبیر مسابقات مباحثه علمی، پیرامون این مسابقات و دلیل شکل سری آن، مطالبی را ارائه کرد. ایشان بیان داشتند که جامعه ما از ضعف گفتگوی مبتنی برمنطق برخوردار است. در خیلی از موارد تعاملات گفتاری ما از قواعد منطق و عقلانیت به دور هستند و بر تعصبات و احساسات تکیه دارند. ایشان افزودند که ایده مسابقات مباحثه علمی گامی برای رفع این مشکل است. دوره هایی که کلاس هایی از قبیل تفکر نقادانه، منطق ، گفتگو، فن بیان و ساختار مباحثه برای دانش آموزان گذاشته می شود و در بازی های طراحی شده و مسابقات مهارت های بچه ها ارزیابی می شود.

قنبری

ارائه ششم:

امیرحسین حمداوی مدیرعامل کلبه آفرینش فکر در ارائه ششم، به یکی از کمبودهای محسوس فرایند آموزش در مدارس ما، یعنی ضعف در ایجاد انگیزه برای دانش آموزان به خصوص در درس ریاضی پرداخت. ایشان بیان داشت که یکی از راه حل های رفع این مشکل ، پذیرفتن نقش پررنگ بازی در فرایند آموزش است. به خصوص بازی های فکری که سبب رشد جنبه های مختلف فکری در دانش آموزان می شود. ایشان افزود که بازی های فکری همان چیزی را به دانش آموزان می آموزد که دبیر ریاضی آرزو دارد به بچه ها یاد بدهد. بازی های فکری از نظر آقای حمداوی سبب افزایش خودباوری و انگیزه و فراگرفتن قدرت حل مسئله می شود.

حمداوی

 

در پایان باید بیان داریم که یکی از مهم‌ترین اهداف چهارسوق ایجاد پل‌های ارتباطی میان فعالان تعلیم و تربیت و نخبگان این حوزه است. فرصت تعامل در نشست­ها، امکان ارائه نقد و نظر نسبت به موضوع مطرح شده و آشنایی چهره‌به‌چهره با ارائه‌دهندگان را فراهم می‌آورد. در حاشیه این نشست، شرکت‌کنندگان به گپ‌وگفت با یکدیگر ایستادند، دیداری تازه کردند و رابطه‌های جدید را شکل دادند. طبق آنچه در این برنامه بیان شد، نشست نهم در اواخر تیرماه برگزار خواهد شد. گفتنی است این نشست توسط موسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان و با مشارکت موسسه الگوی تعلیم و تربیت قاف برگزار می­شود.

آخر