«رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق» در سال ۱۳۹۲ با همراهی جمعی از فعالان حوزه آموزش و با شعار «نشر نوآوریهای آموزشی» برای ارائه تجارب بومی این حوزه متولد شد. تجاربی که از دل فعالان و دغدغهمندان این مرز و بوم زاده شده بود و نمونهبرداری مدلی از جایی دیگر با فرهنگ و منشی دیگر نبود. برایمان مهم بود تا فضای چهار سوق، قالبی شایسته و تأثیرگذار داشته باشد تا فعالان حوزه آموزش بتوانند الگوهای سازنده را ببینند و با افراد مؤثر در تعامل باشند. بنابراین قالب برگزاری رویداد، سخنرانیهای کوتاه و هدفمند انتخاب شد.
ایجاد ارتباط، همکاری و همافزایی میان مخاطبان چهارسوق و فعالان حوزه آموزش یکی از اهداف مهم چهار سوق است. بر این اساس، شعار رویداد که تا دهمین دوره آن «نشر نوآوریهای آموزشی» بود، از دوره یازدهم به «همافزایی برای تحول در آموزش» تغییر یافت. چهارسوق شبکه فعالان تحولخواه تعلیم و تربیت است؛ محلی برای دیده شدن فعالیتهای امیدبخش و نوآورانه آموزشی و اشتراکگذاری تجربهها، ایدهها و نظرات.
دیدن و شنیدن تجارب دیگران، ادامه دادن راه آنها، همراه شدن در راه و حتی ایده گرفتن از الگوی آنها از دستاوردهای این سخنرانیها و ارتباطات و شبکهسازیهایی است که در دل رویداد چهارسوق اتفاق میافتد.
جریانسازی تحولخواهی در فعالان آموزشی و شبکهسازی آنها برای ایجاد تحول بومی در نظام آموزشی
حضور در چهارسوق برای همه آزاد است اما مخاطبان ویژه چهارسوق، فعالان و دغدغهمندان، تحولخواهان حوزه آموزش و پرورشاند که در نقشهای مختلفی فعالیت میکنند: معلمان و مربیان، مدیران و کادر مدرسه، طلبه و دانشجو، پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه، مدیر و کارشناس مؤسسات فرهنگی و تربیتی، مدیر و کارشناس نهادهای رسمی آموزش و پرورش، کارآفرین و فعال رسانهای. مخاطبان چهار سوق عموماً از تمام استانهای کشور و برخی کشورهای دیگر هستند.
از سال ۱۳۹۲ تاکنون پانزده دوره از رویداد چهارسوق برگزار شده است. از این پانزده دوره، دو دوره در سالهای کرونا: ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به صورت مجازی برگزار شد.