اساسا ایده فقه تربیتی چیست؟ و چگونه شکل گرفته است؟ چه دستاوردی برای تعلیم و تربیت امروز ما دارد؟ پایبندی به روش شناسایی اجتهادی در فهم نظاممند معارف تربیتی اسلام به چه میزان در حل معضلات نظام آموزشی فعلی کارآمد است؟ علیرضا اعرافی یکی از مجتهدین و فیلسوفان آشنا با علوم انسانی است که در فرآیند مطالعه و اسناد پشتیبان سند تحول بنیادین و سایر پروژههای کلان، نقش ناظر و ارزیاب را داشته است. وی در عرصه تولید علم بومی اجتهادی صاحب نظریه فقه تربیتی است که قریب به دو دهه تلاشهای علمی ایشان پیش روی نخبگان و دغدغهمندان تعلیم و تربیت است.