پژوهش در مدارس فعالیتی است نو ظهور اما رو به گسترش ؛ غیر متمرکز و گاه ویترینی برای جذب دانش آموز ، و عنوانی که مرز آن با سایر فعالیت های فوق برنامه مشخص نیست. آنچه در این میان ضروری به نظر می رسد آسیب شناسی فعالیت های نوآورانه گذشته و مدل سازی از روش های اجرایی موجود برای جلوگیری از به حاشیه رفتن موج ایجاد شده در این عرصه است. در سال های اخیر عنوان پژوهش با فعالیت هایی از قبیل کلاس های فن آموزی چون رباتیک و گلایدر و ... گره خورده است. رشد چشم گیر در مسابقات دانش آموزی در این زمینه ، مدارس را به فعالیت در این زمینه ترغیب می نماید اما انگیزه کسب جوایز گوناگون این فعالیت خلاقانه را تا حد ساخت یک کاردستی پایین می آورد . از سویی دیگر جشنواره خوارزمی که متولی شناخت استعداد های خلاق در زمینه پژوهش می باشد به جایگزینی برای کنکور تبدیل گردیده و در نتیجه کاهش دهنده خلاقیت دانش آموزان شده است. دبیران به علت نداشتن شناخت کافی، از ورود به این عرصه خودداری می نمایند و عده ای به مخالفت با پژوهش در مدارس برخواسته اند. آقای مجتبی مظاهری در این سخنرانی با ارائه راه کارهایی ساده دبیران را به پژوهش حقیقی که جستجو در اتاق تاریک طبیعت است ترغیب می نماید.